Per 1 januari 2025 is de BPM-vrijstelling vervallen voor volledig elektrische auto’s. Voor iedere EV moet nu een vast BPM-bedrag van € 667 betaald worden. Voor de modellen met een verbrandingsmotor zijn de BPM-tarieven opnieuw verhoogd. Hyundai kiest ervoor om deze kosten niet door te berekenen in de consumentenprijzen van zijn elektrische modellen INSTER, KONA Electric, IONIQ 5, IONIQ 6 en NEXO. Dat geldt ook voor de plug-in hybride-uitvoeringen van de TUCSON en SANTA FE.
Geen prijsverhoging voor de meeste Hyundai-modellen in 2025
Veel auto’s worden met ingang van 2025 duurder, maar voor de meeste Hyundai-modellen geldt dat niet. Wij zorgen ervoor dat de prijzen van onze elektrische en plug-in hybride auto's gelijk blijven, ondanks de invoering van BPM voor volledig elektrische auto’s en de BPM-verhoging voor modellen met een verbrandingsmotor. Die kosten neemt Hyundai voor zijn rekening, zodat jij gewoon een Hyundai kunt aanschaffen voor een aantrekkelijke prijs.
Prijswijzigingen Hyundai-modellen per 2025
- Hyundai i10: + € 200 tot € 700
- Hyundai i20: + € 800
- Hyundai i30 (Wagon): + € 800 tot € 1.400
- INSTER: geen
- BAYON: + € 800
- KONA Mild-Hybrid: + € 800
- KONA Hybrid: + € 300
- KONA Electric: geen
- IONIQ 5: geen
- IONIQ 6: geen
- TUCSON Hybrid: + € 800
- TUCSON Plug-in Hybrid: geen
- SANTA FE Hybrid: + € 1.500
- SANTA FE Plug-in Hybrid: geen
- STARIA: + € 9.820
Overgangsregeling
Voor auto's die in 2024 zijn geregistreerd, geldt een overgangsregeling. Als de auto uiterlijk eind februari 2025 op naam wordt gezet, blijft het BPM-tarief van 2024 gelden. Dit geldt niet voor bedrijfswagens, zoals de Hyundai STARIA, waarvan de prijzen aanzienlijk zullen stijgen door het wegvallen van de BPM-vrijstelling.
Ondanks stijgende kosten voor bijvoorbeeld transport en schoonmaak, blijft Hyundai de kosten voor het rijklaar maken van auto's in 2025 gelijk houden.