Zo zorgt de Active Air Skirt voor een nog betere aerodynamica

Body

Hyundai is toonaangevend op het gebied van aerodynamica. Vloeiende lijnen en oppervlakken zorgen voor een minimale weerstand, waardoor de lucht soepeler langs de (elektrische) auto glijdt en het rijbereik toeneemt. Hyundai’s recentste uitvinding om de aerodynamica nog verder te vergroten is de Active Air Skirt (AAS).

Active Air Skirt

AAS

De Active Air Skirt zorgt ervoor dat de lucht die via het onderste deel van de bumper binnenkomt, in goede banen wordt geleid. AAS regelt de turbulentie rond de wielen, afhankelijk van de snelheid van de auto, wat ertoe leidt dat de aerodynamische weerstand tijdens rijden op hogere snelheden wordt geminimaliseerd.

Actief vanaf 80 km/u

De Active Air Skirt, een soort flap die zich tussen de voorbumper en het voorwiel bevindt, is tijdens normaal gebruik verborgen. AAS wordt geactiveerd bij snelheden boven de 80 km/u wanneer de aerodynamische weerstand groter wordt, en verdwijnt weer als de snelheid daalt tot 70 km/u.

De Active Air Skirt zorgt voor een lagere luchtweerstandscoëfficiënt, ook wel Cw-waarde. Deze waarde geeft aan hoe ‘makkelijk’ een bepaald oppervlak, in dit geval een auto, door de lucht snijdt. Hoe lager de Cw-waarde, hoe minder weerstand de auto heeft waardoor het energieverbruik omlaag zal gaan.

Dankzij AAS heeft Hyundai de luchtweerstandscoëfficiënt met 0,008 weten terug te brengen. Hyundai paste AAS onder meer toe in de Genesis GV60, wat een verbetering van de luchtweerstand met 2,8 procent tot gevolg had. Dat komt neer op een toename van de actieradius met ongeveer 6 kilometer.

IONIQ 6 album actie 3

Aerodynamica IONIQ 6

Om de aerodynamica van zijn elektrische auto’s te verbeteren, past Hyundai al verschillende slimme technologieën toe. Een goed voorbeeld is de IONIQ 6, een van de gestroomlijndste auto’s ter wereld. Om de elektrische sedan zo aerodynamisch mogelijk te maken, kreeg hij een laag front en actieve luchtlaten.

Wielkastverkleiners zorgen voor nog iets langere uiteinden van de voorbumper, waardoor de lucht naadloos langs de wielen stroomt. Aan de achterzijde helpen slimme luchtstroomgeleiders aan weerszijden van de achterbumper de luchtweerstand te verminderen.

Ook de volledig afgedekte onderzijde van de auto, de diffuser onder de achterbumper en de elliptische achterspoiler dragen bij aan een betere aerodynamica. Dankzij alle aerodynamische toepassingen heeft de IONIQ 6 een riant rijbereik, namelijk 614 kilometer volgens WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).

Ontdek de IONIQ 6

Image

IONIQ 6

rijbereik tot 614 kilometer
Rijklaar vanaf
€45.895
Private lease p.m. vanaf
€579
Lease p.m. vanaf
€499

Nieuws

Image
Hyundai Winterinspectie

Hyundai nodigt rijders uit voor de jaarlijkse Winterinspectie.

De dagen worden korter, de temperaturen dalen: hét moment voor Hyundai-rijders om hun auto winterklaar te maken. Daarom houdt Hyundai op vrijdag 7 november (09.00-17.00 uur) en zaterdag 8 november (09.00-13.00 uur) de Hyundai Winterinspectie 2025.
Image
Tucson en Santa Fe trekgewicht

Hyundai verhoogt trekgewicht TUCSON en SANTA FE.

Hyundai kondigt een belangrijke update aan voor de trekgewichten van de Hyundai TUCSON Hybrid en de Hyundai SANTA FE Hybrid. Beide modellen krijgen een aanzienlijk verbeterde trekcapaciteit.
Image
IONIQ 9 roadtrip

Een weekend met de Hyundai IONIQ 9: test van 3000 kilometer

Onze Hyundai ambassadeur en tevens Auto Sturm klant van het eerste uur Mateusz heeft heel wat ervaring als het komt op elektrisch rijden. Wij durven wel te stellen dat Mateusz tot de top in de wereld hoor als het komt om gereden elektrische kilometers. Toen de Hyundai IONIQ 9 tijdens de première werd geïntroduceerd had deze auto meteen de interesse van Mateusz gewekt