Nissan neemt als eerste Japanse autofabrikant deel aan Formula E 17 december 2018

De eerste race van het vijfde Formule E-seizoen vindt plaats op zaterdag 14 december in Ad Diriyah in Saoedi-Arabië.

Het Nissan e.dams-team debuteert in de Formula E met de Zwitserse coureur en voormalige Formula E-kampioen Sebastien Buemi en de Britse rijder Oliver Rowland. Nissan is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen en is nu de eerste Japanse fabrikant die toetreedt tot de Formula E. Nissan gebruikt het kampioenschap om de sportieve kant van Nissan Intelligent Mobility te laten zien. Nissan bindt in seizoen 2018-2019 de strijd aan met tien andere raceteams.

Jarenlange ervaring met elektrische aandrijving

Nissan maakt gebruik van zijn jarenlange ervaring met de ontwikkeling en productie van de Nissan LEAF – de bestverkochte elektrische auto ter wereld – om de nieuwe Formula E-aandrijflijn inclusief een nieuwe elektromotor, inverter, transmissie en software te ontwikkelen. Nissan presenteerde de gloednieuwe elektrische raceauto op 30 november jl. in Tokyo en gaf op 2 december de eerste Formula E-demonstratie in Japan, op het NISMO Festival op de Fuji International Speedway nabij Yokohama.

‘Het kostte ons jaren van planning en maanden van intensieve voorbereiding, maar we zijn klaar voor ons Formula E-debuut, zegt Michael Carcamo, Nissans global motorsports director. ‘We hebben voor de aandrijflijn van de Formula E-auto gebruikgemaakt van onze ervaring op het gebied van elektrische voertuigen voor de openbare weg. De kennis die Nissan op het circuit opdoet, wordt ook weer toegepast in de straatauto’s voor onze klanten.’

Ingrijpende wijzigingen

De Formula E heeft ingrijpende wijzigingen ondergaan en begint aan een nieuw hoofdstuk. Vanaf dit seizoen komen de Formula E-auto’s van de tweede generatie aan de start, met een nieuw chassis, nieuwe batterijtechniek en spectaculaire nieuwe aerodynamica. De nieuwe auto’s hebben een grotere actieradius, zodat wisselen van auto halverwege de race – zoals de afgelopen vier seizoenen gebruikelijk was – overbodig is geworden.

‘Met één auto voor de gehele race begint een nieuw hoofdstuk voor het ABB FIA Formula E-kampioenschap’, zegt Jean-Paul Driot, teamleider van Nissan e.dams. ‘Het nieuwe partnerschap van Nissan e.dams, de nieuwe aandrijflijn en het nieuwe chassis leggen wel extra druk op deze onderneming, maar de uitdagingen zijn ook enorm motiverend voor het gehele team, de coureurs en Nissan.’

In het nieuwe seizoen duurt een race 45 minuten plus één ronde. Ook is de innovatieve attack-modus ingevoerd. De coureurs beschikken over 25 kilowatt extra vermogen als zij een activatiezone zijn gepasseerd. Die zone is duidelijk aangegeven, zodat ook de fans langs het circuit en de tv-kijkers zien waar die ligt.

Dertien races, twaalf steden

Het stratencircuit van Ad Diriyah telt 21 bochten en is 2,495 kilometer lang. De race in Saoedi-Arabië is de eerste van de dertien races die dit seizoen worden verreden in twaalf grote steden in de wereld.

De nieuwe Formula E-bolides kwamen op 14 december voor het eerst in actie op het circuit. De zogenoemde shakedown begon om 14:30 uur lokale tijd. Het compacte programma op de racedag zelf, 15 december, bevat zowel de training als de kwalificatie en de race, waarvan de groene startvlag om 15:05 viel. Nissan coureur Sebastien Buemi eindigde de race op een knappe 6e plaats gevolgd door teamgenoot Oliver Rowland op de 7e positie.

Sebastien Buemi

‘We hebben er vertrouwen in dat het Nissan e.dams-team sterk zal presteren, maar een verwachting uitspreken voor het raceresultaat is lastig. We weten niet precies waar we staan ten opzichte van de andere teams. Na de kwalificatie weten we wat onze uitgangspositie voor de race is. Maar als coureur probeer ik altijd te winnen, we gaan sowieso voor het beste resultaat.’

‘Voor ons was de simulator de beste manier om het circuit te leren kennen. Gewoonlijk breng ik twee dagen voor een race – de maandag en de dinsdag – in de simulator door en op woensdag reizen we naar het circuit voor de volgende race. Dan heb ik nog twee volle dagen om de nieuwe baan volledig in de vingers te krijgen. Met de nieuwe simulator heb ik al een goed idee van het circuit voordat ik er ben geweest. Ik weet dan al wat de snelheid in de bochten is, waar de rempunten liggen en waar ik energie kan sparen. In principe doen we alles vooraf in de simulator, want die komt goed overeen met de werkelijkheid.’https://www.nismo.com/driver/sebastien-buemi/

Oliver Rowland

‘Ik ben erg enthousiast en trots dat ik deel uitmaak van het Nissan e.dams-team. Ik kijk uit naar de nieuwe uitdagingen. Ik denk dat de auto’s en andere coureurs het mij moeilijk gaan maken, maar ik ben er klaar voor. Ik doe mijn stinkende best. De meeste coureurs in de Formula E hebben in de loop der jaren uitzonderlijke dingen laten zien. Het is geweldig om er nu bij te zijn. Ik heb al een succesvolle carrière gehad in opstapklassen als Formula Renault, World Series by Renault en Formule 2. Ik streed telkens om het kampioenschap. En nu biedt Nissan e.dams mij deze geweldige kans in Formula E.’https://www.nismo.com/driver/oliver-rowland/

HomeNieuwsNissan neemt als eerste Japanse autofabrikant deel aan Formula E