Dit is de Nissan RE-LEAF: stroom waar en wanneer dat nodig is 2 oktober 2020

Nissan onthult een 100% elektrisch concept voor een hulpverleningsvoertuig, ontworpen om na natuurrampen of extreem weer in een mobiele stroomtoevoer te voorzien.

Het werkende prototype luistert naar de naam RE-LEAF1 en is gebaseerd op de Nissan LEAF personenauto. Die is op zijn beurt de eerste elektrische auto in massaproductie ter wereld.

Bekijk voorraad

De RE-LEAF is voorzien van enkele aanpassingen om ook over wegen te kunnen rijden die zijn bedekt met puin. Verder heeft de RE-LEAF weerbestendige stopcontacten die aan de buitenzijde van de auto zijn geplaatst en waarmee apparatuur van 110-230v van stroom kan worden voorzien van uit de hoogvoltage lithium-ion-batterij.

Mobiele stroomtoevoer
De RE-LEAF kan naar het middelpunt van een rampgebied worden gereden en daar dienst doen als volledig mobiele stroomtoevoer om de hulpverlening te ondersteunen. Het geïntegreerde energiemanagementsysteem kan zowel medische, communicatie-, verlichting- als andere levensreddende uitrusting van stroom voorzien.

Stroomuitval door natuurrampen
Natuurrampen zijn de grootste oorzaak van stroomuitval. Een World Bank-verslag uit 2019 toonde aan dat aardbevingen en klimaatverandering 37% van de stroomuitvallen in Europa tussen 2000 en 2017 hebben veroorzaakt. In dezelfde periode zorgde dit in de VS voor 44% van de stroomuitvallen.

Wanneer een ramp plaatsvindt duurt het afhankelijk van de schade gemiddeld 24 tot 48 uur voordat de stroomvoorziening weer is hersteld. In die periode kunnen elektrische voertuigen worden ingezet om een mobiele noodstroomtoevoer zonder uitstoot te bieden.

Samenwerkingen met lokale overheden
De RE-LEAF is ontwikkeld om het potentieel van elektrische voertuigen bij rampbestrijding aan te tonen. Hoewel de auto nog maar een werkend concept is, is de technologie klaar om in de echte wereld te gebruiken. In Japan heeft Nissan de LEAF sinds 2011 gebruikt om noodstroom en vervoer te bieden na natuurrampen. Ook heeft het bedrijf samenwerkingen gestart met meer dan 60 lokale overheden om hen te ondersteunen bij hulpverlening.

Nissan Energy Share
Helen Perry, hoofd Electric Passenger Cars & Infrastructure voor Nissan in Europa, zegt: “Met Nissan Intelligent Mobility ontdekken we continu nieuwe manieren waarop elektrische auto’s onze levens kunnen verrijken, naast alleen emissievrij vervoer. Concepten zoals de RE-LEAF tonen de mogelijke toepassing van EV’s bij rampbestrijding en laten zien dat slimmere, schonere technologie kan helpen om levens te redden en nog meer veerkracht te bieden voor de toekomst.”

“Elektrische voertuigen komen op als een van de technologieën die de veerkracht in de energiesector kunnen verbeteren. Door duizenden EV’s stand-by beschikbaar te hebben, als rampbestrijdingsvoertuig of gekoppeld aan het netwerk via Vehicle-to-Grid (V2G), zijn ze op unieke wijze in staat tot het creëren van een energiebron die tijdens een grote uitval stroom kan leveren.”

Bi-directioneel laadvermogen
De RE-LEAF maakt gebruik van het bi-directionele laadvermogen van de LEAF, dat al sinds de introductie in 2010 tot de standaarduitrusting behoort. Dit betekent dat de LEAF niet alleen stroom uit het netwerk kan halen om de hoogvoltage-batterij op te laden, maar dat hij ook stroom aan het netwerk kan leveren via V2G of direct aan elektronische apparaten via V2X-technologie (Vehicle-to-everything).

Zes dagen stroomvoorziening
Als mobiele energiebron kan de nieuwste generatie Nissan LEAF e+ met een volledig opgeladen 62 kWh batterij genoeg energie bieden om een gemiddeld Europees huishouden zes dagen lang van stroom te voorzien.

Als rampbestrijdingsvoertuig kan de RE-LEAF tegelijkertijd meerdere apparaten van stroom voorzien. Hieronder enkele gedetailleerde voorbeelden van 230v stroomverbruik:

  • Elektrische drilboor – 24 uur – 36 kWh
  • Ventilator drukventiel – 24 uur – 21,6 kWh
  • Soepketel van 10 liter – 24 uur – 9,6 kWh
  • Medische ventilator Intensive Care – 24 uur – 3 kWh
  • 100 watt LED-schijnwerper – 24 uur – 2,4 kWh

Zodra de stroomvoorziening in een rampgebied weer is hersteld kunnen de EV’s weer worden opgeladen om emissievrij vervoer te bieden – tot 3852 km (WLTP) op één lading van een LEAF e+ batterij.

Een video van het concept in actie is hier te zien.

1 De letters ‘RE’ staan voor de drie elementen van voorbereiding op een ramp: response, recovery en resilience (reactie, herstel en veerkracht)
2 Volgens WLTP-standaard

Nissan RE-LEAF: in detail
De RE-LEAF staat voor de drie ‘RE’s’ van voorbereiding op een ramp. Het bieden van een reactie in nood, hulp bieden bij het humanitaire herstel en het verbeteren van de veerkracht van de gemeenschap voor de toekomst.

De amberkleur van de RE-LEAF is een verwijzing naar het Griekse woord voor amber – electron – de oorsprong van het woord ‘elektriciteit’. Samen met het blauw van Nissan Intelligent Mobility vormt het een verwijzing naar de connected mogelijkheden van het concept. De op het dak gemonteerde LED-lichtbalk knippert in amberkleur om andere weggebruikers te waarschuwen voor de naderende RE-LEAF.

Om ervoor te zorgen dat de auto kan rijden op wegen met hindernissen en puin is de rijhoogte met 70 mm vergroot tot 225 mm en is er een modelspecifieke ‘carterbeschermer’ om de onderzijde van de auto te beschermen. Een grotere spoorbreedte (+90 mm voor / +130 mm achter), modelspecifieke wielkasten, spatlappen en all-terrain-banden met 17 inch autosportwielen vergroten de capaciteiten nog verder.

De vele eigenschappen en grote betrouwbaarheid van de lithium-ion-batterij van de LEAF zorgen voor een stabiele stroomtoevoer voor verschillende, normaal gesproken op netvoeding aangesloten apparatuur. Het geïntegreerde energiemanagementsysteem is bij de RE-LEAF in staat tot een energie-output van tot 230 v. Er zijn drie stopcontacten – twee weerbestendige externe C-Form-connectoren voor gemakkelijke toegang en een intern huishoudelijk stopcontact in de bagageruimte.

De achterbank is verwijderd en de vloer vlak gemaakt om opslagruimte te bieden voor essentiële uitrusting. Een modelspecifieke tussenwand scheidt de voorstoelen van de bagageruimte.

Wanneer de RE-LEAF in het rampgebied aankomt, kan een op maat gemaakt bureau wordt uitgeschoven vanuit de bagageruimte. Het bureau is voorzien van een 32-inch LED-scherm en stroomvoorziening. Daarmee is het een operationeel knooppunt van waaruit communicatiemiddelen en het herstelproces kunnen worden aangestuurd.

Zodra de lokale stroomvoorziening weer is hersteld kan de LEAF weer worden opgeladen volgens drie laadprofielen. Zelfs via een huishoudelijk stopcontact als er in de directe omgeving geen EV-infrastructuur beschikbaar is.

Laadtype 40 kWh batterijcapaciteit 62 kWh batterijcapaciteit
3,7 kW huishoudelijk stopcontact 11,5 uur (0-100%) 18 uur (0-100-%)
7 kW Type 2 7,5 uur (0-100%) 11,5 uur (0-100%)
50 kW CHAdeMO 60 minuten (20-80%)* 90 minuten (20-80%)*

* Geschatte laadtijd op basis van beginstatus van 20% en het gebruik van een CHAdeMO (50 kWh) snellader. Tijd kan afhankelijk van laadomstandigheden, batterijtemperatuur en omgevingstemperatuur op moment van gebruik variëren.

Basismodel Nissan LEAF Tekna
Banden BF Goodrich Baja All Terrain Tyres 225/65/17
Wielen Compomotive MO5 8 inch x 17 inch
Wielkasten Modelspecifiek GRP Composiet 40 mm brede wielkasten
Bodemvrijheid
225 mm
Spoorbreedte (voor/achter)
1.830 mm / 1.890 mm (vergroot vanaf 1.740 mm / 1.760 mm)

De aanpassingen aan de auto werden uitgevoerd door RJN, een in het VK gevestigd ingenieurs- en autosportbedrijf. Het projectmanagement werd uitgevoerd door GTA Global Ltd.

Bijlage
In een verslag van de US National Association of State Energy Officials uit 2016 werd het potentieel van EV’s na natuurrampen benadrukt. Men schreef: “De mogelijkheid om energie te leveren waar die nodig is, zelfs op lokaal niveau, kan in noodgevallen van onschatbaar belang zijn.”

In 2019 meldde de United Nations dat door de klimaatcrisis veroorzaakte rampen nu wekelijks plaatsvinden en dat de directe economische verliezen door klimaat gerelateerde rampen de laatste twee decennia met 151% zijn toegenomen.

Bronnen:

HomeNieuwsDit is de Nissan RE-LEAF: stroom waar en wanneer dat nodig is