Hyundai op de IAA 2019 in Frankfurt 17 september 2019

Geheel nieuwe i10

 

Compact vanbuiten, groots vanbinnen, dynamisch, modern, volwassen en óók nog eens boordevol veiligheidssystemen en connectiviteitsoplossingen. De geheel nieuwe Hyundai i10 maakt letterlijk een groots statement in het A-segment. De nieuwe A-segmentauto beleefde zijn wereldpremière op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA, van 12 t/m 22 september 2019) en komt januari 2020 op de Nederlandse markt.

 

 

i10 N Line

De Hyundai i10 N Line wordt leverbaar met een exclusieve, 100 pk sterke 1.0 T-GDi-motor voor nog betere rijprestaties. Net als de geheel nieuwe Hyundai i10 biedt ook het dynamische en strakke design van de geheel nieuwe i10 N Line-uitrusting een contrast tussen zachte oppervlakken en scherpe lijnen. Het exterieur van de i10 N Line is verfraaid door een vernieuwd ontwerp van bumpers en grille, waardoor de auto een dynamischer uitstraling krijgt die doet denken aan die van de originele Hyundai i30 N. De exclusieve 16-inch lichtmetalen velgen en de LED-dagrijverlichting illustreren het kenmerkende design van de geheel nieuwe i10 N Line en benadrukken de sportieve uitstraling van het model.

 

 

 

De Hyundai 45

 

De Hyundai 45 is een eerbetoon aan het erfgoed van Hyundai. Het studiemodel luidt een nieuw tijdperk in voor Hyundai’s design, waarbij de focus ligt op elektrificatie, technologieën die autonoom rijden mogelijk maken en intelligent design. De 45 is een knipoog naar een icoon uit de geschiedenis van Hyundai; de Pony Coupé Concept die 45 jaar geleden voor het eerst van de band rolde. Om vooruit te kunnen, is het belangrijk om naar het verleden te kijken. De opvallende exterieurstyling van de 45 spreekt tot de verbeelding en is geïnspireerd op de auto die de basis legde voor Hyundai’s design-DNA; de Pony Coupé Concept uit 1974.

 

 

Het iconische karakter van de 45 wordt bepaald door zijn monocoque-carrosserie en aerodynamische en lichtgewichtdesign geïnspireerd op vliegtuigen uit de jaren 20. De naam 45 is ook een verwijzing naar de hoeken van 45-graden aan de voor- en achterzijde, die samen een diamantvormig silhouet vormen dat een verdere voorbode is voor de designrichting voor de toekomstige elektrische modellen.

 

Het nieuwe concept neemt alle complexiteit weg en eert de heldere lijnen en minimalistische structuur van de originele Coupé Concept. De 45 verkent tegelijkertijd de evolutie van Hyundai’s designtaal volgens het thema ‘Sensuous Sportiness’, waarbij Sensuous staat voor ‘sensueel’, oftewel de grotere emotionele waarde die klanten ervaren door design, en Sportiness voor ‘sportiviteit’ en de toepassing daarvan in innovatieve mobiliteitsoplossingen.

 

 

 

Veloster N ETCR: volledig elektrische raceauto

 

De raceauto is speciaal ontwikkeld voor het nieuwe ETCR-toerwagenkampioenschap dat volgend jaar voor het eerst gehouden wordt. In dit wereldkampioenschap strijden elektrische raceauto’s van verschillende merken om de titel. Met de onthulling van de Veloster N ETCR start Hyundai Motorsport een nieuw hoofdstuk, namelijk dat van de volledig elektrische raceauto’s. De autosportdivisie van Hyundai ziet racen met elektrische auto’s als een van zijn pijlers. De ervaring die Hyundai Motorsport met het ETCR-kampioenschap opdoet, gebruikt Hyundai voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma.

 

 

De ontwikkeling van de Hyundai Veloster N ETCR maakt deel uit van de omvangrijke ontwikkelingsstrategie die Hyundai op het gebied van elektrisch rijden nastreeft. Verder benadrukt de emissieloze raceauto de potentie die Hyundai Motorsport nog in huis heeft.

 

Hyundai Motorsport bouwt de Veloster N ETCR op zijn hoofdkwartier in het Duitse Alzenau, nabij Frankfurt. De Veloster N ETCR is een volledig elektrische raceauto met achterwielaandrijving en een middenmotor die voldoet aan alle ETCR-reglementen. Voor het eerste raceseizoen bouwt Hyundai Motorsport twee exemplaren. Later deze maand begint Hyundai Motorsport met de eerste tests.

 

 

 

 

i30 N Project C

 

Een lichtere, lagere en scherpere versie van de 5-deurs Hyundai i30 N. De Project C zorgt ervoor dat de rijbeleving van de i30 N – het eerste high-performance model van Hyundai – nog intenser is. De Hyundai i30 N Project C is 50 kilo lichter, ligt 6 millimeter lager bij de weg en heeft een krachtiger design. Tot de unieke specificaties van de Hyundai i30 N Project C behoren duidelijk zichtbare en met koolstofvezel versterkte kunststof carrosseriedelen (CFRP, Carbon Fiber Reinforced Plastic). Zowel de voorbumperspoiler, de diffuser achter, de motorkap en de zijskirts met N-logo zijn uit dit lichte materiaal vervaardigd.

 

 

De Project C weegt hierdoor minder dan de i30 N en rijdt bij hoge snelheden strakker over het asfalt. Bovendien is het design van de gelakte carrosseriedelen prachtig om te zien. Ondanks de grotere oppervlakte van de voorzijde en het feit dat hij dichter bij de weg ligt, is de Cw-waarde van de Project C net zo laag als die van de i30 N, namelijk 0,32. Diverse aerodynamische aanpassingen zorgen ervoor dat de gelimiteerde uitvoering Project C sneller rijdt en stabieler op de weg ligt – twee ingrediënten voor het betere bochtenwerk.

 

 

 

De IAA 2019 in Frankfurt word gekenmerkt door de grote afwezigheid van een aantal autofabrikanten. Desalniettemin wist Hyundai een aantal grote primeurs mee te nemen en er een groot feest van te bouwen. Wederom heeft Hyundai de harten van vele autoliefhebbers weten te veroveren.

GALLERY:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HomeNieuwsHyundai op de IAA 2019 in Frankfurt