Topnotering Hyundai in Best Global Brands 2018 10 oktober 2018

Maar ook wat betreft merkwaarde is Hyundai een grootmacht. Marktonderzoeksbureau Interbrand zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. En in die top 100 bezet Hyundai een 36ste plaats. De nummer 1 in deze lijst is Apple.

Met die notering op de Interbrand Best Global Brands top 100, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden, behoort Hyundai tot de succesvolste automerken ter wereld. De waarde van het merk wordt geschat op 13,5 miljard dollar, een stijging met 3 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van het jaar 2005 is de waarde van het merk Hyundai zelfs verviervoudigd.

Lijst van waardevolste automerken

Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:

Ranglijst Autofabrikant Merkwaarde (in miljarden dollars)
1 Toyota 53.4
2 Mercedes-Benz 48.6
3 BMW 41.0
4 Honda 23.6
5 Ford 13.9
6 Hyundai 13.5
7 Nissan 12.2
8 Volkswagen 12.2
9 Audi 12.1
10 Porsche 10.7

 

Groei met bijna 9 miljard dollar

Sinds 2008 groeide de waarde van Hyundai met bijna 9 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.

Jaar Ranglijst Merkwaarde (in miljarden dollars)
2018 36 13.5
2017 35 13.2
2016 35 12.5
2015 39 11.3
2014 40 10.4
2013 43 9.0
2012 53 7.5
2011 61 6.0
2010 65 5.0
2009 69 4.6
2008 72 4.8

Apple, Google en Amazon aan kop

In de top 100 van Best Global Brands staan zestien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Amazon. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 214, 155 en 100 miljard dollar.

Grootste Aziatische automerk in Europa in 2021

In 2021 wil Hyundai het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste en meest klantvriendelijke merk ter wereld. Om dat te bereiken lanceert Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst 14 verschillende groene modellen en investeert het fors in R&D.

Samenstelling top 100

De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.

HomeNieuwsTopnotering Hyundai in Best Global Brands 2018