De efficiënte nieuwe benzinemotor van Nissan in detail 24 oktober 2018

Nissans nieuwe 1,3-liter benzinemotor maakt zijn debuut in de Qashqai. De nieuwe motor is het nieuwste hoofdstuk in het succesverhaal van de Nissan Qashqai. De bestverkochte Crossover van Europa spreekt met de nieuwe benzinemotor een nog groter publiek aan.

De efficiënte nieuwe benzinemotor – met een vermogen van 103 of 117 kW – verbruikt minder brandstof en stoot minder CO2 uit. De motor is het resultaat van de vruchtbare alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en is in samenwerking met Daimler ontwikkeld.

De nieuwe 1,3-litermotor debuteert in de Nissan Qashqai in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of de nieuwe zeventraps Dual Clutch Transmission (DCT) en voorwielaandrijving. Het is de eerste keer dat een DCT leverbaar is in een volumemodel van Nissan. De DCT zorgt voor een sportieve, dynamische rijervaring, meer souplesse en snellere acceleraties.

Drie versies

Er zijn drie aandrijflijnen met de nieuwe 1,3-liter benzinemotor: zowel de versie met 103 kW vermogen en 240 Nm koppel als die met 117 kW (260 Nm) is er in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak; de versie met 117 kW (270 Nm) is gekoppeld aan de zeventraps DCT.

De vernieuwde aandrijflijnen zijn een nieuwe maatstaf voor rijcomfort in de Qashqai. Klanten ervaren een betere gasrespons en snellere acceleraties door meer vermogen en meer koppel. De aandrijflijnen bieden daarbij meer souplesse, geven het vermogen meer lineair af en doen hun werk in stilte.

Jean-Philippe Roux, general manager, Crossovers van Nissan Europe, zegt: ‘De introductie van deze nieuwe 1,3-liter benzinemotor is de juiste reactie op de veranderende marktomstandigheden. We beantwoorden met deze zeer efficiënte en krachtige benzinemotor aan de wensen van onze klanten.’

In de Qashqai vervangt de nieuwe 1,3-litermotor de oudere 1,2-liter benzinemotor met 85 kW (met handgeschakelde transmissie en CVT) en de 1,6-liter benzinemotor met 120 kW en handgeschakelde transmissie. De nieuwe aandrijflijnen voldoen aan de laatste Euro6-emissienormen.

NEDC-BT

103 en 117 kW

16-/17-inchwielen

18-/19-inchwielen

Verbruik

5,3 l/100km

5,7 l/100km

CO2 emissie

121 g/km

130 g/km

NEDC-BT

117 kW DCT *

17-inchwielen

18-/19-inchwielen

Verbruik

5,5 l/100km

5,8 l/100km

CO2 emissie

122 g/km

131 g/km

*Gegevens DCT nog niet definitief gehomologeerd

De CO2-emissie van de nieuwe motoren is in veel gevallen lager dan die van de concurrentie. Bovendien reageren de nieuwe motoren van Nissan soepeler en vlotter op het gaspedaal bij lagere toerentallen.
De verbeterde efficiëntie is het resultaat van een ingrijpend vernieuwd motordesign. Nissan past een benzinepartikelfilter toe en heeft ook het injectiesysteem, de vorm van de verbrandingskamers en de turbo geoptimaliseerd en de inwendige wrijving verlaagd. Dat zorgt voor meer koppel bij lage toerentallen.

Minder verbruik en CO2-emissie

In vergelijking met de oude 1,2-litermotoren levert de nieuwe 1,3-litermotor met 103 kW vermogen 18 kW en 50 Nm koppel extra. De QASHQAI met 16- en 17-inchwielen stoot gemiddeld slechts 121 gram CO2 per kilometer uit (NEDC-BT), 8 gram minder dan de 1.2-motor.
Ook de acceleratie is verbeterd: vanuit stilstand naar 100 km/uur kost slechts 10,5 seconden (-0,1 s) en de acceleratie van 80 naar 100 km/uur in de vierde versnelling kost nog maar 4,5 seconden (was 5,7 s) – een verbetering van 21 procent. In de zesde versnelling is de verbetering maar liefst 35 procent, waarmee de bestuurder kan profiteren van veel meer flexibiliteit van de nieuwe motor.

Vergeleken met de 1.6 benzinemotor met 120 kW en een zesversnellingsbak heeft de nieuwe 1.3-motor van 117 kW bijna 3 kW minder vermogen, maar 20 Nm meer trekkracht. Op 17-inchwielen stoot de QASHQAI 121 gram CO2 per kilometer (NEDC-BT) uit, 13 gram minder (NEDC) dan de 1.6.

De nieuwe DCT is een systeem met vloeistofkoppeling die zorgt voor een zijdezacht rijgedrag. Elektrische temperatuurregeling en elektromechanische koppeling verhogen de efficiency. Het ontbreken van een koppelomvormer zorgt voor een directer rijgedrag.

De gebruikskosten zijn verlaagd dankzij de lagere onderhoudskosten gedurende de gehele levensduur van de auto. De onderhoudsintervallen zijn bijvoorbeeld verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer. Bovendien zorgt de met 8 g/km verlaagde CO2-emissie van de versies met handmatig bediende transmissie voor een lagere BPM-heffing.

De nieuwe 1,3-liter benzinemotor heeft 40.000 testuren gemaakt. Daarbij heeft de motor 300.000 testkilometers afgelegd onder de meest extreme omstandigheden.
Nissan verwacht in het nieuwe fiscale jaar meer dan een miljoen van deze motoren te bouwen. Naar verwachting wordt meer dan de helft van de nieuw verkochte Qashqai’s besteld met een van de nieuwe benzinemotoren.

Voordelen van de nieuwe 1.3-liter benzinemotor

Overall benefits (all three powertrain combinations)

  • Verbeterde prestaties, gasrespons, meer vermogen en trekkracht.
  • Minder motorgeluid hoorbaar in interieur doordat meer koppel bij lagere toerentallen beschikbaar is en hoge toerentallen dus overbodig zijn.
  • Lager benzineverbruik en lagere CO2-emissie. Verbeterd motordesign ten opzichte van oudere benzinemotoren.
  • Specifieke verbeteringen aan de brandstofinspuiting, de vorm van de verbrandingskamers, verminderde inwendige wrijving en optimalisatie van de turbo.
  • Klantvoordelen 1,3-liter 103 kW (handgeschakelde transmissie)

(in vergelijking met de 1,2-liter 85 kW)
Hoger koppel                                   +50 Nm (nu 240 Nm)
Meer vermogen                               +18 kW (nu 103 kW)
Minder CO2 emissie (NEDC-BT)     -8 g/km (nu 121 g/km) met 16-/17-inchwielen
Lager verbruik (NEDC-BT)               -0,3 l/100 km (5,3 l/100 km) 16-/17-inchwielen

Klantvoordelen 1,3-liter 117 kW (handgeschakelde transmissie)
(in vergelijking met de 1,6-liter 120 kW)
Hoger koppel                                   +20 Nm (nu 260 Nm)
Meer vermogen                                -2 kW (nu 118 kW)
Minder CO2 emissie (NEDC-BT)      -13 g/km (nu 121 g/km) met 17-inchwielen
Lager verbruik (NEDC-BT)               -0,5 l/100km (5,3 l/100 km) met 17-inchwielen

Motortechniek in detail

Cilinderkop 

  • Het nieuwe compacte motordesign zorgt voor meer ruimte onder de motor en bespaart gewicht.
  • Nieuwe driehoekige ‘delta’-cilinderkop met centraal geplaatste injectoren voor een betere verbranding.
  • Uitlaatspruitstuk gedeeltelijk geïntegreerd in de cilinderkop voor een betere koeling van de uitlaatgassen en efficiëntere verbranding, vooral bij lagere toerentallen en zware belasting.
  • Montage van benzinepartikelfilter. De microporeuze honinggraatstructuur ervan reinigt zichzelf regelmatig.

Cilindercoating

  • De Alliantie past deze coating voor het eerst toe in een volumemodel.
  • Met een plasmatoorts wordt een dunne laag hard staal op de cilinderwanden gespoten. Dit verbetert de warmteafvoer in de cilinder tijdens de verbranding.
  • Behalve gewichtsbesparing zorgt deze techniek ook voor reductie van ongecontroleerde detonatie in de motor (pingelen). Het verhoogt ook de compressie voor meer efficiency.
  • Cilindercoating zorgt voor 1 procent verlaging van verbruik en uitstoot.

Turbo

  • De turbo is nu uitgerust met een elektrisch bediende klep (zogenoemde ‘e-waste gate’), ter vervanging van de pneumatische kleppen in de oudere motoren.
  • De turbo reageert vooral bij lagere snelheden sneller.
  • De e-waste gate zorgt voor optimale motorafstelling zonder afbreuk te doen aan het rijgedrag.

Injectoren

  • De sproeiers hebben zes gaten voor betere verstuiving van het mengsel.
  • Sproeiers worden gevoed via een common-railinspuiting met een druk van 250 bar – dat is 200 bar in de oudere 1,2-litermotor

Variabele kleptiming met tuimelaars

  • Kleppen zijn voorzien van een tuimelaar met hydraulische geleiding. Deze reduceren de inwendige wrijving en verbeteren de duurzaamheid.
  • De motor is efficiënter door twee onafhankelijke, variabele nokkenastimers voor de in- en uitlaat.
HomeNissanNieuwsDe efficiënte nieuwe benzinemotor van Nissan in detail