Nissan viert tien jaar succes van de JUKE: de teams achter de revolutie 15 oktober 2020

In 2010 trad Nissan met de introductie van een compacte Crossover buiten de gebaande paden van de Europese automarkt. Met zijn gewaagde, energieke en sportieve design zorgde de JUKE destijds voor een verfrissend alternatief tussen de traditionele keuzes.

De verkopen overtroffen de verwachtingen van Nissan aanzienlijk. Ondanks dat later diverse concurrenten verschenen, bleef de Nissan JUKE de maatstaf in zijn segment. Toen de tweede generatie JUKE in oktober 2019 op de markt kwam, waren van het eerste model al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht.

De nieuwste generatie van de JUKE heeft veel kenmerken behouden die zijn voorganger zo uniek maakten, maar brengt het model tegelijkertijd naar een hoger niveau met zijn premium rijbeleving. De onderscheidende persoonlijkheid wordt versterkt door een verfijnd kleurenpalet en meer personalisatiemogelijkheden, waaronder twaalf two-tone kleurencombinaties. Daarbij horen het kenmerkende Fuji Sunset Red én het populaire Pearl White met een zwart dak.

Om de tiende verjaardag van de baanbrekende Nissan JUKE te vieren blikken de hoofdpersonen van het design- en ontwikkelingsproces in hun eigen woorden terug.

Hoofdstuk 1: Een gewaagde entree

‘De monden vielen open… over een gewaagde entree gesproken’

Alfonso Albaisa, destijds Vice President Nissan Design Europe, tegenwoordig Senior Vice President for Global Design bij Nissan Motor Co. Ltd:

‘Het was ongekend. Als we naar buiten keken, was er geen referentie om naar te werken. Maar er ontstonden al snel creatieve, krachtige ideeën. We wisten dat we iets wilden creëren wat fundamenteel anders was en niet alleen maar een kleinere versie van de QASHQAI.

Om het door ons geselecteerde design te testen presenteerden we in 2009 de Qazana. De reacties op deze conceptauto bevestigden ons instinct. Met het gewaagde design creëerden we een nieuwe autocultuur voor iets wat zich nog niet bewezen had. Getuige zijn van het ontstaan en de evolutie van die cultuur was zeer interessant. Het bezorgde ons veel opwinding en we keken uit naar het ontdekken van dit onbekende. De organisatie was er emotioneel bijzonder sterk bij betrokken.’

 

Emanuele Berlenghi, destijds Regional Product Manager, JUKE, Nissan Europe en tegenwoordig Product Marketing Director, Dongfeng Nissan Passenger Vehicle Co:

‘Het succes van de QASHQAI in Europa gaf Nissan het zelfvertrouwen om de JUKE een gewaagd design te geven. Dat was het beginpunt. We hadden meer speelruimte om de auto te ontwikkelen. We bepaalden dat we het succes van de QASHQAI wilden herhalen, maar dan in het B-segment. Maar we besloten ook dat we niet simpelweg een replica wilden maken. De grote uitdaging voor het Europese team was om het idee opnieuw uit te vinden en een nieuwe propositie op de markt te brengen.’

Lesley Busby, destijds Colour Designer, Nissan Design Europe, tegenwoordig Senior Colour Manager, Nissan Design Europe:

‘Ik weet nog dat ik de Qazana naast de Nissan QASHQAI zag staan – de auto die het Crossover-segment introduceerde. De QASHQAI zag er fris uit, maar de Qazana was zó opvallend en anders.’

Matthew Weaver, destijds Senior Exterior Designer, Nissan Design Europe, tegenwoordig Vice President, Nissan Design Europe:

‘Ik herinner mij de reacties op de Qazana conceptauto tijdens de autosalon van Genève van 2009 nog goed. We vertelden de journalisten dat we een nieuwe richting insloegen en dat ze het onverwachte moesten verwachten. Maar ze geloofden ons natuurlijk niet.

In 2010 toonden we de productieauto aan de wereld. De monden vielen open. De Nissan JUKE maakte nogal een statement.’

Hoofdstuk 2: Een leeg vel papier


‘We konden niet stoppen met nadenken over de mogelijkheden!’

Matthew Weaver:

‘Tijdens het designproces van de JUKE was het belangrijk om verschillende inspiratiebronnen te hebben. Ik herinner me dat ik in de trein een jonge man zag met een pet met daarop een soort diamanten schedel. Verder droeg hij een felgekleurd T-shirt, een jas met krijtstreepje en sportschoenen. Het was een eclectische mix, maar ik dacht: als mensen zich zo kunnen onderscheiden, waarom auto’s dan niet? Anders is goed, het is onderscheidend. Dat is precies wat we met de JUKE wilden bereiken.’

 

Jamie Maclean, destijds Marketability Engineer, Nissan Technical Centre Europe, tegenwoordig NISMO Product Senior Manager, Nissan Motor Limited:

‘Bij de samenwerking met de productplanningsteams hadden we een volledig leeg vel papier. We konden niet stoppen met nadenken over de mogelijkheden! De JUKE moest net zo bruikbaar zijn als een hatchback, maar net zo opwindend om mee te rijden als een sportauto.’

Hoofdstuk 3: Een onderscheidend design


‘Nissan verkent graag de grenzen, dus met de JUKE wilden we iets radicaals’

Lesley Busby:

‘Nissan verkent graag de grenzen, dus met de JUKE wilden we iets radicaals doen. De vormgeving van de middenconsole deed bijvoorbeeld denken aan de brandstoftank van een motorfiets. Zo straalden de vorm en kleur een gevoel van sportiviteit en opwinding uit. Het gebeurt niet vaak dat twee werelden zo samenvloeien, maar we moesten de ontdekkingstocht aangaan en uit onze comfortzone stappen.’

 

Matthew Weaver:

‘Iemand zei eens dat het doel van autodesign is om met zo min mogelijk lijnen de fysieke vorm te creëren. Voor ons was het de uitdaging om een design te formuleren dat functioneel is, maar ook boeiend om te zien. Daarom springt echt elk aspect van de JUKE in het oog – en is alles anders. Maar dat had ook een doel. Er is bijvoorbeeld de lijn die vanaf de voorste hoek van de carrosserie uitvloeit in de wielkast. Dan loopt die lijn via de bolling in de flank weer over in de achterwielkast. Dat soort details geven de JUKE zijn gewaagde vorm en maken hem functioneel.’

Hoofdstuk 4: Een uitdagend concept


‘De JUKE was voor ons allemaal een nieuw concept, we wisten dat het niet makkelijk zou zijn’

Jamie Maclean:

‘Een van onze grootste uitdagingen was om de dynamiek en rijeigenschappen van de JUKE te laten passen bij de sportieve vormgeving. We begonnen met dit proces in juni 2006. We testten een grote variatie aan auto’s – van hatchbacks tot sportauto’s – om te ontdekken hoe we het karakter wilden ontwikkelen.

De JUKE was voor ons allemaal een nieuw concept, we wisten dat het niet makkelijk zou zijn. Elk team kwam uitdagingen tegen, maar door onze ideeën en passie met elkaar te delen ontwikkelden we een helder beeld van wat het eindresultaat moest worden. Het was dat gevoel van energie dat het uiteindelijke concept zo succesvol heeft gemaakt.’


Alfonso Albaisa:

‘De JUKE was uitbundig, maar dat is wat we wilden bereiken. Het hele team was enthousiast en gemotiveerd om de JUKE tot iets sensationeels te maken. Iedereen wilde dat we alle designkenmerken – zelfs de ongebruikelijke middenconsole – in productie konden nemen en wilde vasthouden aan alle coole dingen. Dat was voor ons de grootste uitdaging en was ook aanleiding voor veel discussies.’

Toen de JUKE een aantal jaar op de markt was, verlegde Nissan met de nadrukkelijk zeer sportieve JUKE NISMO nog eens de traditionele grenzen van het concept van de compacte Crossover. Uiteindelijk verscheen de ultieme JUKE, de JUKE-R, voorzien van de 404 kW sterke aandrijflijn uit de legendarische Nissan GT-R.

Hoofdstuk 5: Een ambitieus project


‘Met de JUKE hadden we de verwachtingen van het publiek al veranderd, maar het waren de JUKE NISMO en de JUKE-R die de grenzen echt verlegden’

Jamie Maclean:

‘Onze benadering van het JUKE-concept was heel gewaagd. Het concept had een onderscheidend karakter en ademde een gevoel van energie. We wilden nog een stap verder gaan en iets speciaals creëren met een opwindende twist. De sportieve JUKE NISMO van 2013 was het resultaat en we legden de lat nog hoger in 2014, met de JUKE NISMO RS.

Dat was een écht opwindend project. Alles, van de nog betere prestaties tot de nog sportievere uitstraling en de aanpassingen in de afstellingen – het was iets wat nog niet eerder met een Crossover was vertoond.’

Satoru Tai, destijds Vice President Nissan Design Europe, tegenwoordig Executive Design Director, Nissan Motor Co. Ltd:

‘Als we met de JUKE NISMO al de verwachtingen van het publiek overtroffen, dan werden ze echt weggeblazen door wat we deden met de JUKE-R. Bij Nissan Design Europe vonden we dat het onze taak was om iets compleet anders te doen – om de verwachtingen van het publiek compleet te overtreffen. In Europa én bij onze collega’s in Japan. Met de JUKE-R plaatsten we de motor en onderstelcomponenten van de GT-R in een voor dat prestatieniveau geoptimaliseerde carrosserie van de JUKE.

Qua design was het een enorme uitdaging om beide modellen te combineren, maar uiteindelijk hebben we een Crossover met supercar-prestaties gemaakt, die alle aandacht op zich wist te vestigen.

Hoofdstuk 6: Een opwindende toekomst


‘De JUKE is origineel in elke betekenis van dat woord. Nissan is heel goed in ‘origineel zijn’ – dus we zijn beslist van plan om dat te blijven doen.’

Satoru Tai:

‘Wat betekent de JUKE voor ons? Passie! Bij Nissan werken veel gepassioneerde mensen en we hebben allemaal een passie om iets anders te doen. Van het gewaagde design tot de pioniersgeest van het creëren van het SUV-B-segment. De JUKE is origineel in iedere betekenis van dat woord. Nissan is erg goed in ‘origineel zijn’ – dus we zijn beslist van plan om dat te blijven doen.’

Epiloog

Marco Fioravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe

‘Na het succes van de eerste generatie van de JUKE wisten we dat we voor de tweede generatie van de JUKE het brutale karakter en de beleving voor de klant verder moest versterken.

We hebben er hard aan gewerkt om dezelfde baanbrekende energie te behouden en die door te ontwikkelen naar meer ‘volwassenheid’. Hij is net zo onderscheidend, maar ook ruimer, hij biedt het geavanceerde NissanConnect-infotainmentsysteem en geeft je het gevoel van hoogwaardige kwaliteit. Verder is de auto voorzien van geavanceerde rijassistentietechnologie, zoals ProPILOT. De JUKE is in elk opzicht een moderne Nissan, waarvan de sterke punten nog sterker zijn geworden.

We naderen het jubileum van de eerste onthulling en tegelijkertijd zie ik meer en meer nieuwe exemplaren van de JUKE op de weg. Ik hou van de variëteit van two-tone kleurenopties die de klanten kiezen. Dit is het dagelijkse bewijs dat klanten de tweede generatie JUKE hebben omarmd met hetzelfde enthousiasme dat voor het grote succes van de eerste generatie JUKE zorgde. Ik geloof echt dat de JUKE een iconische auto is. Hij belichaamt de passie die we bij Nissan hebben.’

HomeNissanNieuwsNissan viert tien jaar succes van de JUKE: de teams achter de revolutie