De volledig nieuwe, zesde generatie Nissan MICRA keert in 2025 terug in het B-segment, met puur elektrische aandrijving en uitgebreide connectiviteitsmogelijkheden. Het design is uitgesproken en karaktervol. De nieuwe MICRA blijft daarbij trouw aan zijn kernwaarden als een stijlvolle en ook praktische auto. Deze eigenschappen dragen al decennialang bij aan de populariteit en het succes van een iconische en compacte Nissan, waarvan de eerste generatie meer dan 40 jaar geleden verscheen.
De nieuwe Nissan MICRA

Onthulling
Bekijk hier de onthulling van de nieuwe Nissan MICRA

Start van productoffensief
De komst van dit nieuwe model markeert een volgende belangrijke stap in Nissans productoffensief in Europa. Tot en met 2027 verschijnen er vier volledig elektrisch aangedreven modellen als onderdeel van de elektrificatiestrategie. De eerste is de volledig nieuwe MICRA, gevolgd door de Nissan LEAF, de Nissan JUKE en een model in het A-segment. Daarnaast introduceert Nissan de volgende generatie van de unieke e-Power-technologie, die zal worden toegepast in Nissans Europese bestseller, de Nissan Qashqai.

Gedurfd en uitgesproken design
De nieuwe MICRA is ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) in Londen. De styling is verfrissend en tegelijk herkenbaar. Het design combineert een hoogwaardige afwerking en een zelfverzekerde uitstraling met SUV-achtige trekken. De vormtaal is helder en strak, met subtiele details. Doordachte designelementen zorgen voor een robuuste en solide uitstraling, zoals uitgesproken wielkasten en een opvallende voorspoiler die een lager zwaartepunt suggereert.
Alle uitvoeringen van de nieuwe MICRA worden uitgerust met 18”-velgen. Afhankelijk van de uitvoering zijn er drie varianten: “Active” stalen velgen met kunststof covers en “Iconic” en “Sport” lichtmetalen velgen.

Elegant interieur
Binnenin grijpt de nieuwe MICRA terug naar een thema dat in alle vorige generaties centraal stond: ongecompliceerde, ingetogen elegantie. Deze nieuwe generatie bouwt voort op die erfenis en knipoogt subtiel naar zijn Japanse oorsprong met verborgen designelementen, waaronder een reliëf van Japans bekendste symbool, de berg Fuji, dat verwerkt is in het opbergvak tussen de voorstoelen.
Bij het instappen valt direct het driespaaks stuurwiel op, met zijn stevige, prettige grip, met daarachter een configureerbaar 10,1"-display met hoge resolutie, dat in één oogopslag belangrijke informatie toont. In het midden van het dashboard bevindt zich een 10,1"-touchscreen, dat licht naar de bestuurder toe is gedraaid voor eenvoudige bediening van navigatie, audio en telefoonfuncties.

Compact en praktisch
Met een lengte van minder dan 4 meter en een breedte van nog geen 1,8 meter is de nieuwe MICRA ideaal in krappe bochten en in druk stadsverkeer. De wielbasis bedraagt 2,54 meter. Hierdoor staan de wielen dicht op de hoeken, wat drie belangrijke voordelen oplevert: meer binnenruimte, een dynamische uitstraling op de weg en een optimale balans tussen wendbaarheid en stabiliteit. De nieuwe MICRA is er uitsluitend als vijfdeurs, wat zorgt voor een vlotte instap voor alle inzittenden. Vooral voorin is er een ruimtelijk gevoel van luxe, met stoelen die uitstekend ondersteunen en een royale afstand tot het dashboard, dat is afgewerkt met zachte, hoogwaardige materialen.

Tot 408 km actieradius en indrukwekkend snelladen
Voor het eerst is de MICRA volledig als elektrische auto beschikbaar. Er zijn twee versies:
Batterijcapaciteit | 40 kWh | 52 kWh |
---|---|---|
Maximaal vermogen | 90 kW | 110 kW |
Maximaal koppel | 225 Nm | 245 Nm |
Actieradius | 310 km | 408 km |
Gewicht | 1.400 kg | 1.524 kg |
Alle waarden onder voorbehoud van homologatie
Hoewel de MICRA in eerste instantie ontworpen is voor gebruik in en rond steden, zorgt de versie met 52 kWh-batterij met een reële actieradius tot 408 km ervoor dat ook zonder laadstress probleemloos lange ritten mogelijk zijn.
De nieuwe MICRA biedt een van de snelste laadopties in zijn klasse. Dankzij de 100 kW DC snellader (of 80 kW bij de 40 kWh-versie) duurt het opladen van 15% tot 80% slechts 30 minuten. Zowel de MICRA met 52 kWh-batterij als de versie met 40 kWh-batterij zijn bovendien standaard uitgerust met een warmtepomp en actieve batterijverwarming en -koeling om de laadefficiëntie te maximaliseren.
Daarnaast is de MICRA voorzien van V2L-technologie (Vehicle-to-Load), waardoor externe elektrische apparaten van stroom zijn te voorzien. Zoals een luchtpomp of luidsprekers tot zelfs een stofzuiger, ideaal voor wie zijn MICRA grondig wil schoonmaken.

Efficiënte en soepele prestaties
Elektrische aandrijving zorgt voor een soepel en moeiteloos rijgedrag. Daarbij valt op dat de nieuwe MICRA zeer vlot uit de startblokken komt en wendbaar is. Dat komt door het relatief lage voertuiggewicht. Ondanks zijn robuuste uitstraling is de MICRA lichter dan veel concurrenten: slechts 1.400 kg (of 1.524 kg met de grotere batterij), wat zorgt voor meer efficiëntie, betere prestaties en een vlotte besturing.
De batterij is zo laag mogelijk in de bodem geplaatst (op het gedeelde AmpR EV-platform). Het onderstel met onafhankelijke veerpoten voor en een multilink achterwielophanging zorgt voor uitstekende rijdynamiek en een hoog rijcomfort.

Verkoopstart eind 2025
De verkoop van de nieuwe Nissan MICRA start eind 2025. Arnaud Charpentier, Vice President Marketing & Mobility Nissan AMIEO, zegt: “We zijn trots op de terugkeer van de MICRA-naam in het Europese aanbod van Nissan. Het is een naam met meer dan 40 jaar geschiedenis en het nieuwe hoofdstuk dat we nu openen is volledig elektrisch, maar trouw aan zijn DNA: speels, gedurfd en wendbaar. Deze MICRA zal de straten elektrificeren, waar hij ook rijdt.”