Een weekend met de Hyundai IONIQ 9: test van 3000 kilometer

Body
IONIQ 9 roadtrip

De volgende

Onze Hyundai ambassadeur en tevens Auto Sturm klant van het eerste uur Mateusz heeft heel wat ervaring als het komt op elektrisch rijden. Wij durven wel te stellen dat Mateusz tot de top in de wereld hoor als het komt om gereden elektrische kilometers. Toen de Hyundai IONIQ 9 tijdens de première werd geïntroduceerd had deze auto meteen de interesse van Mateusz gewekt: 

Toen ik in april deelnam aan de première van de Hyundai IONIQ 9, had ik meteen het prettige voorgevoel dat dit mijn volgende auto zou kunnen zijn. Een paar maanden later, toen de IONIQ 9 in de showrooms verscheen, besloot ik hem te testen in mijn normale dagelijkse gebruik. De mannen van de beste erkende Hyundai-dealer, Auto Sturm uit Goes, kennen mijn eisen en mijn specifieke gebruik, dus reserveerden ze de auto voor een heel weekend voor me.

IONIQ 9 roadtrip

De ultieme test

Mateusz legt ontzettend veel kilometers af en dat volledig elektrisch. De bekende route is daarom de ultieme test voor de IONIQ 9 om te kijken hoe hij zicht gedraagt in alle omstandigheden:

Ik ken een bepaalde route bijna uit mijn hoofd. Ik rijd hem bijna elke week. Het is een rit van 1300 km naar Centraal-Polen. Door de zuidelijke provincies van Nederland, Noord-België, westelijk en oostelijk Duitsland en Centraal-Polen. Een makkelijke route, maar een die de auto in alle wegcondities laat testen: van de rustige, "langzame wegen" van Nederland, via de gehavende wegen van Vlaanderen en de supersnelle Duitse Autobahn tot de gloednieuwe snelwegen in Polen.

Op zaterdagochtend vertrokken we met een volle accu richting het oosten. De navigatie stippelde een ideale route uit met drie laadstops van elk ongeveer 20 minuten. Het display verwende ons met een geschatte actieradius van ruim 500 km. Na vele jaren in elektrische auto's van Hyundai gereden te hebben, wist ik dat dit geen opschepperij was, maar een realistisch haalbare afstand.

IONIQ 9 roadtrip

Echte wereld review

Hoe verhoud de IONIQ 9 zich dan in de praktijk. Een review van een autojournalist is natuurlijk beknopt en niet in het perspectief van iemand die een dergelijke auto nieuw wil/kan aanschaffen: 

Ik merkte al snel dat de IONIQ 9 een ideale reisgenoot is. De vering verwent je met comfort, de uitrusting met luxe, de aandrijving met prestaties en het audiosysteem met een zuiver geluid. Hij rijdt zo comfortabel dat we blij waren toen de navigatie een lager energieverbruik dan verwacht opmerkte en de eerste stop met tientallen kilometers uitstelde. De auto rijdt stabiel en vlot. De uitstekende geluidsisolatie en het effectieve geluidsreductiesysteem hielden de herrie van buiten effectief tegen. Het menu van de auto biedt zo veel interessante functies dat ik het eerste uur als passagier maar bleef klikken op het centrale scherm. Zowel dit scherm als het display voor de bestuurder zijn zeer helder en tonen een schat aan gegevens. Ze kunnen ook naar wens worden gepersonaliseerd, of je kunt gebruikmaken van de voorgeprogrammeerde instellingen.

IONIQ 9

Duitse Autobahn: Snelheid en geavanceerde technologie

Op de Duitse Autobahn testte ik of de grootste Hyundai ooit ook van snelheid houdt. Hij houdt er heel erg van! De Ioniq 9 bereikt moeiteloos hoge snelheden en stuurt stabiel, zelfs bij langdurig rijden van meer dan 200 km/u. Het laag geplaatste accupakket zorgt voor een perfect zwaartepunt en de grote wielen hebben een goede grip op het asfalt. In Duitsland konden we ook waarderen hoe sterk de rijhulpsystemen zijn verbeterd. De Koreaanse gigant wisselt soepel van rijstrook, houdt de afstand tot de voorligger en de zijkanten aan, en past de snelheid aan andere weggebruikers aan. De Highway Driving Assist (HDA) haalt zijn informatie over de wegcondities en de toegestane snelheid rechtstreeks van verkeersborden, kaarten en online gegevens.

IONIQ 9

De reus heeft dorst, maar het laden is razendsnel

Na bijna 400 km was het tijd voor de eerste stop en de eerste laadbeurt. Hoewel de auto aanvankelijk een zeer laag energieverbruik aangaf en de actieradius optimistisch toenam, bracht een uur van Duits "sprinten" de parameters terug naar een standaardniveau. De rijstijl heeft een enorme impact op de "honger" van de Ioniq 9.

Via het programma Charge myHyundai is laden bij Ionity het meest voordelig. Deze laders zijn ook erg krachtig, betrouwbaar en uitstekend gelegen. Onze Ioniq 9 nam onmiddellijk de maximale hoeveelheid energie op. Het scherm gaf direct 242 kW aan. Tijdens het laden hebben we ontbeten, wat ervoor zorgde dat de auto in plaats van tot de optimale 80% tot 100% werd opgeladen.

De volgende laadbeurt, in Oost-Duitsland, verliep net zo snel en in de door de fabrikant beloofde 20 minuten was de "Koreaanse kathedraal" klaar voor de rest van de reis. We kwamen vroeg in de avond op onze bestemming aan. 1300 km in zo'n auto is een appeltje-eitje.

IONIQ 9 vs. 5 N

Terug naar huis

Omdat het op zondag minder druk was, besloten we te testen hoe de grote Hyundai zich buiten de snelwegen gedraagt. We bezochten familie en vrienden en reden door bossen en grote steden. We voerden zelfs een laadtest uit voor een van de toonaangevende laadnetwerken in Polen, omdat de Ioniq 9 daar nog niet beschikbaar was. De demoauto van Auto Sturm stelde ook deze keer niet teleur en liet zien hoe superieur hij is aan de concurrentie. Het energieverbruik bij rustig rijden buiten de snelwegen schommelde rond de 20 kWh/100 km. Dat was 10 kWh minder dan tijdens de sprint op de Autobahn.

De hele rit besloeg bijna 3000 kilometer in twee dagen. Voor mij is dit dagelijkse kost, dus elke afwijking van de routine is interessant. De Hyundai Ioniq 9 presteerde uitstekend op de lange afstand. Een zee van ruimte, waanzinnig comfortabele massagestoelen, een enorme kofferbak, stilte, comfort en puur rijplezier. De volgende keer neem ik hem mee naar Lapland. Tenminste, als Auto Sturm het toelaat...

Wordt vervolgt!

Ontdek meer

Bekijk alles van de IONIQ 9

Image
IONIQ 9

IONIQ 9

Elektrische SUV met drie zitrijen
Rijklaar vanaf
€67.995
Private lease p.m. vanaf
€919
Lease p.m. vanaf
€829

Nieuws

Image
IONIQ 9 roadtrip

Een weekend met de Hyundai IONIQ 9: test van 3000 kilometer

Onze Hyundai ambassadeur en tevens Auto Sturm klant van het eerste uur Mateusz heeft heel wat ervaring als het komt op elektrisch rijden. Wij durven wel te stellen dat Mateusz tot de top in de wereld hoor als het komt om gereden elektrische kilometers. Toen de Hyundai IONIQ 9 tijdens de première werd geïntroduceerd had deze auto meteen de interesse van Mateusz gewekt
Image
IONIQ THREE

Dit is de Hyundai Concept THREE: Hyundai’s nieuwe EV-ster

Hyundai heeft op IAA Mobility 2025 in München een wereldprimeur gepresenteerd: Concept THREE, het nieuwste elektrische model van Hyundai’s line-up merk IONIQ.
Image
IONIQ concept 3

Hyundai onthult nieuw teaserbeeld elektrische Concept THREE.

Hyundai heeft een nieuw teaserbeeld vrijgegeven van het nieuwste EV-conceptmodel van Hyundai’s line-up merk IONIQ. Na een eerdere reeks teaserbeelden die vorige week werd gedeeld, bevestigt Hyundai nu ook officieel de naam van de conceptauto: Concept THREE.